روزی که در خوانسار ۲۰ شهید تشییع شدند.

شهدای خوانسار

شب ۱۹ دی ۱۳۶۵ شبی خاطره انگیز و به یاد ماندنی برای یادگاران دفاع مقدس است. در عملیلات کربلای ۴ در منطقه ام الرصاص در تاریخ ۱۳۶۵/۱۰/۴ رزمندگان ایرانی موفق به نتیجه گیری دلخواه خود نشدند، به فاصله ۱۵ روز در منطقه شلمچه در عملیات کربلای ۵ رزمندگان موفق شدند شکست سختی را بر صدام تحمیل کنند. دوستانی که در این عملیات بودند می دانند که دشمن از انواع موانع از خورشیدی گرفته تا کانال های ارتباطی سیمانی و خاکریزهای نونی شکل استفاده کرده بود. بین خط ما و دشمن نیز آب انداخته بود. صدام مغرور اصلاً تصور نمی کرد که ایرانیان بتوانند از این موانع که به گزارش تعدادی از خبرگزاری های جهانی توسط مشاوران آمریکایی و اسرائیلی ایجاد شده بود، عبور کنند. در چنین شرایطی و بعد از عدم موفقیت در کربلای ۴، در شب ۱۳۶۵/۱۰/۱۹ رزمندگان با رمز یا زهرا(س) به خط دشمن زدند و با لطف خدا و خلوص رزمندگان و رهبری بی نظیر حضرت امام که انصافاً نفس گرمش روحیه عجیبی در رزمندگان ایجاد می کرد، موفق شدیم شکست سختی را بر دشمن تحمیل کنیم. ما به عنوان گردان یا زهرا(س) بنا بود همان نیمه شب ۱۹ دی پس از شکسته شدن خط وارد عملیات شویم  ولی پیشرفت حیرت انگیز سایر گردان های خط شکن لشکر ۱۴ امام حسین(ع)موجب شد که ما تا شب دوم در حسرت رویاروی با دشمن منتظر بمانیم.

بعد از ظهر روز نوزدهم دی با قایق به بخش آزاد شده خط دشمن رفتیم. تمام خطوط ارتباطی آنها از طریق کانال سیمانی بود که شاید ارتفاع آن به ۲ متر می رسید. واقعاً دیدن این موانع عجیب هر گونه شکی باقی نمی گذاشت که امدادهای غیبی به یاری سپاه اسلام آمده بود. در خط اول دشمن که صبح روز ۱۹ دی به تصرف رزمندگان در آمده بود، غوغایی بود و جسدهای بعثی ها خودنمایی می کرد. گروه گروه اسرا را به عقب منتقل می کردند با دیدن این صحنه ها بچه ها روحیه گرفته بودند. در عملیات کربلای ۵ که نقطه عطفی در تاریخ جنگ بود و باعث شد کمر سپاه صدام را شکسته شود تعداد زیادی از سرداران سپاه اسلام از قبیل حاج حسین خرازی و سید اکبر صادقی به شهادت رسیدند. در این عملیات برای اولین بار در یک روز حدود ۲۰ نفر  از شهدا در شهرستان خوانسار تشییع شدند.

افرادی مانند مجید علایی، باقر منصوری، کمال اسدی، محمد مهدوی، محمد بهارلویی، علی مقیمی، حمید توحیدی، ناصر توکلی، نبی اله زمانی، مجید ملک محمودی،  سید سعید میرباقری، سید محمد مهدوی و … به شهادت رسیدند.

یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد.

« منبع وبلاگ شاهدان خوانسار »

1 دیدگاه برای “روزی که در خوانسار ۲۰ شهید تشییع شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *