آموزشگاه های شهر خوانسار

به نقل از سالنامه فرهنگ سال ۱۳۲۸ -۱۳۲۹

 

دبستان دوشیزگان

 

 

در سال ۱۳۱۳ شمسی دبستان دوشیزگان در شهر خوانسار تاسیس گردید .آقایان محمدتقی علوی مدیر و آموزگار و بانو سلطان مهدوی و بتول شیخ الحرمین و محترم بدیعی و منصوره دانشمند آموزگار بوده اند.

 

دبستان نصریه

 

نخستین دبستان پسرانه بنام نصریه که به شاهپور نامیده شد تاریخچه دبستان شاهپور را به دو دوره تقسیم نموده اوّل آنکه در سال ۱۲۹۴ تا ۱۳۰۱ شمسی بر اثر فداکاری دانش پژوهان افتتاح و با معلّمین بزرگی چون حسین واعظ زاده،محمد علائی و احمد مهدویانی و محمد حسن رفیعی اداره می شد.

دوره دوم دبستان به مدیریت عبّاس طاهری تهرانی شروع گردید که مدیری لایق و تحصیل کرده و کوشا بود و با آموزگاران جدید مرحوم کمال صانعی و سید حسن جعفری بعد از ایشان بمدیریت آقای محمد علی صدری که مرد لائق و با اقتداری بود و کلاس های پنجم و ششم را در این دبستان تاسیس کرد و آقای محمد باقر مهدوی که شخص ادیب و معلّم قدیمی بودند مشغول تدریس شدند.

درسال ۱۳۱۰ آقای حسین مصدّق بمدیریّت دبستان منصوب و در سال ۱۳۱۲ آقای فضل الّه زهرائی که شخص فعّال و فرهنگ دوست بود به آموزگاری کلاس ششم برگریده شدند وآموزگاران عبارت بودند از آقایان  محمّد باقر مهدوی و محمّد علائی و محسن صانعی و رضا کریمی و ادهمی .

درسال ۱۳۱۵ آقای محمود وحدت بمدیرّیت دبستان شاهپور و پس از مدّت کمی آقای اسدالله سهیلی بجای ایشان تعیین شدند و پس از چندی عباس فرجادی بمدیریت و نمایندگی فرهنگ خوانسار منصوب شدند و آموزگاران جدید آقایان محمد صادق برهانی و رضا فروغی و فضل اله اکبری مشغول تدریس شدند توسط آقای محمدّ محققیان کلاس اول دبیرستان ایجاد و آقای رضا اسراری و آقای فضل اله مرتضوی و محمود اکبری و مهدی اسراری و آقای محمود ابهری که تا سال ۱۳۲۸ مدیریت دبستان را عهده دار بودند .

در زمان آقای محمود ابهری معلمین عبارت بودند از آقای محمد علی صدری که بعلت کهولت سن در سال ۱۳۲۸ شمسی بازنشسته شدند و آقای رضا صلصانی و ضیاءمهدوی و ناصر صانعی و مصطفی تقوی و محمود اکبری و محمد صادق قاسمی و فضل اله سروش و رضا داودزاده و محمد جعفر انصاریان بودند.

 

 

 

دبیرستانی به عظمت یک دانشگاه

 

 

دبیرستان شاپور خوانسار در سال ۱۲۹۶ شمسی در شهر خوانسار  تاسیس و ریاست آن به عهده آقای فضل اله مرتضوی نماینده فرهنگ و آقایان جمال هاشمی و عباس حاتم زاده و محمدباقر مهدوی و مرتضی ابهری و محمد مهدی نوروزی و محمد صانعی دبیر دبیرستان بودند.

این دبیرستان ابتدا در یک مکان استیجاری در محلی که اکنون حسینیه دوراه واقع است، در کنار اداره فرهنگ آن زمان و اداره اوقاف و … تشکیل می‌شد.

پس از آن در یکی از خانه‌های شهر که در حال حاضر جنب خیابان ثقه الاسلام شهیدی، منزل حاج محمد جعفر احمدیان است و قبلاً متعلق به آقای فاضل بود، تشکیل می‌شد تا اینکه در زمین حدود شانزده هزار متر مربع اهدایی مرحوم ابهری، مرحوم حاج محمد حسن فاضلی و مرحوم حاج سید محمد بنی هاشمی،  یک ساختمان نیمه کاره جهت انتقال این دبیرستان بنا شد.

امّا سی ام تیرماه ۱۳۳۵ سیلی ویرانگر شهر را در هم نوردید؛ این سیل ویرانگر موجب شد تا یکی از تجّار معروف چای کشور بنام حاج حسین دریانی برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان از تهران به خوانسار بیاید.

حاج حسین آقا دریانی در مواجهه با بنای نیمه ساخته دبیرستان، هزینه بنای نیمه ساخته را به دولت پرداخت کرد و افتخار تکمیل ساختمان را نصیب خود کرد و اینگونه بود که دبیرستان دریانی خوانسار در سال ۱۳۳۶خورشیدی تاسیس شد.

 آقای عبدالحسین شاکری مدیریت این دبیرستان را برعهده گرفت و با کمال اقتدار و متانت و وقار چندین سال دبیرستان را اداره و شاگردان بزرگی که اغلب منشا اثرات در فرهنگ و آموزش و پرورش و سایر ادارات بوده اند پرورش دادند .

در رژیم پهلوی ضمن برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ساله شاهنشاهی در سال۱۳۵۰ ، نام دبیرستان به دبیرستان کورش کبیر تغییر کرد.

در نهایت اوایل انقلاب، دبیرستان به نام دکتر علی شریعتی نامگذاری شد. در این دبیرستان بالغ بر ۲۶هزار دانش‌آموز در سال‌های مختلف تحصیل کردند و بیشتر از ۶۰۰۰نفر فارغ التحصیل شدند. از همین روی می‌توان آن را دبیرستانی به وسعت یک دانشگاه خواند.

 

 

 

 

دبستان روستاهای خوانسار

 

دبستان بدر

 

در سال ۱۳۰۶ شمسی دبستان بدر در بیدهند خوانسار تاسیس گردید .

آقایان رضا امینی مدیر و آقای حسین میرحاجی و ابراهیم محقق  آموزگار آن بوده اند.  

 

دبستان بهار

 

در سال ۱۳۲۶شمسی دبستان بهار در قریه تیدجان شهر خوانسار تاسیس گردید .

آقایان ابوالقاسم زاهدی مدیر و محمد حسن هدایتی  آموزگار بوده اند.

 

دبستان رازی

 

در سال ۱۳۱۹ شمسی دبستان رازی در باباسلطان در شهر خوانسار تاسیس گردید .آقای علوی در این دبستان سمت مدیریت داشتند.

دبستان منوچهری

 

در شهریور سال ۱۳۱۳ شمسی دبستان منوچهری در قریه تیدجان شهر خوانسار تاسیس گردید.آقای محسن صانعی مدیر و آقایان غلامحسن آخوندی و علی ابهری و اسداله میثمی و احمدصانعی و آقا بزرگ نوری آموزگار آن بوده اند .

دبستان نوبنیاد

 

در سال ۱۳۲۸ شمسی دبستان رهنما در وادشت  شهر خوانسار تاسیس گردید .

آقای علی اصغر ابراهیمی در این دبستان سمت مدیریت داشتندو آقای ابوالقاسم ابهری آموزگار آن بودند.

دبستان هاتف

 

در سال ۱۳۱۹ شمسی دبستان هاتف در روستای قودجان شهر خوانسار تاسیس گردید .

آقای مسعود مهدویان دراین دبستان سمت مدیریت داشتند وآقای رضا نقبائی آموزگار آن بودند.

دبستان رهنما

 

در سال ۱۳۲۵ شمسی دبستان رهنما در چهارباغ شهر خوانسار تاسیس گردید .آقای مجتبی محرابیان  در این دبستان سمت مدیریت داشتند و آقای صادق برهانی آموزگارآن بودند.