محرم خوانسار

 

شهر سیاه پوش شده اسـت. همه ی جا راکه می­نگری می­توانی سایه غم و اندوه را ببینی. شهر در سوگ کسی اسـت کـه بعد از سال­ها، هنوز داغ او از بین نرفته اسـت. این شهر در سوگ اما حسین (ع) اسـت. آری بـه راستی ماه محرم اسـت. محرم با تمام شکوهش فرارسیده اسـت باز محرم شد و شور نوای حسینی در خوانسار  به پا خواسته است، محرم که می شود در رگ های مرده ما خون می دود، در چشم های خشک شده ما  چشمه اشک به جوشش می آید و باران حیات بخش عشق حسینی بر قلب های قفل شدیمان باریدن می گیرد و ما زنده می شویم.

شهر خوانسار در محرم حال و هوایی دیگر  دارد . هر خوانساری در این ایام در هرکجا که بسر می برد میل وطن می نماید و برای برگزاری هرچه باشکوه تر عزاداری سرور و سالار شهیدان کمر خدمت می بندد .

باید بود و  این همه تلاش و زحمت و اتحاد و خلوص وعشق را ازنزدیک دید .شور محرم که به پا می شود عقل ها انگشت حیرت به دهان برده و در عجب می مانند که این چه سودایی است که پس از قرن ها هنوز اینگونه تازه است؟

هیات مذهبی شهر خوانسار

 

در این بخش به اسامی هیات مذهبی شهر خوانسار و سال تاسیس و اسامی بنیانگذاران آن می پردازیم .

هیات مذهبی روستاهای شهر خوانسار

 

در این بخش به اسامی هیات مذهبی روستاها ی شهر خوانسار و سال تاسیس و اسامی بنیانگذاران آن می پردازیم .

تعزیه خوانی در خوانسار

به نظر می رسد تعزیه خوانی در منطقه نسبت به سایر اشکال عزاداری سابقه بیشتری داشته باشد.تعزیه خوانی در ماه محرم و صفر به دو صورت تعزیه خوانی سیار و تعزیه خوانی ثابت انجام می شود . تعزیه خوانی سیار در این موع همراه با حرکت هیآت عزاداری تعزیه خوانان در حسینه ها و تکایا که هیآت عزاداری وارد می شوند ،یک صحنه از تعزیه را بصورت مختصر اجرا می نمایند.این نوع تعزیه را معمولا هیئتی اجرا می نمایند که دارای کاروان اسب و شتر و سایر تجهیزات لازم باشند،

تعزیه خوانی ثابت در روستاهای «قودجان » ، «تیدجان » ،«خم پیچ »، «کهرت» و سابقاً در حسینیه بیدهند و نیز مدتی در حسینیه حضرت علی بن ابیطالب (ع) برگزار می گردید.

در این بخش به تعزیه خوانی سیار و ثابت در خوانسار می پردازیم

عزاداری در بیوت علمای خوانسار

علمای اسلام بر اساس سنت حسنه ی دیرین علمای پیشین که برگرفته از سیره ی معصومان است در روزهای شهادت معصومان بخصوص در دهه‌های محرم و صفر اقدام به برگزاری مراسم عزاداری در بیوت خود می‌نمایند و در این عزاداری‌ها چندین سخنران را دعوت نموده تا به ذکر فضائل و مناقب اهل بیت ـ علیهم السلام _ ‌بپردازند. در این مراسم علاوه بر مرثیه خوانی مداحانی نیز دعوت می‌شوند که به برگزاری مراسم سینه زنی و نوحه خوانی اقدام می‌نمایند

از جمله مراکزی در خوانسار که در آن عزاداری و روضه خوانی بویژه در ماه های محرم و صفر برگزار می گردید و هیات مذهبی نیز هنگام عزاداری به آن وارد می شدند ، بیوت علماء خوانسار بود که در این بخش به تعدادی از آنها می پردازیم

شاعران اشعار عاشورائی

فراز و نشیب های تاریخی تشیع بیانگر آن است که بسیاری از وقایع زندگی پربار ائمه اطهار (ع) از جمله بیان مصائب اهل بیت و فضایل آن بزرگواران را در برهه های خاصی از تاریخ تنها شعرای متعهد بیان و بر مردم می خواندندو این یک واقعیت تاریخی است که حتی در مواقعی جان آنان در معرض خطر قرار گرفته و با تحمل سختی ها و مشقات زندگانی را سپری نموده اند.

چگونه می توان نقش شعرایی همچون دعبل خزایی ،کمیت اسدی و یا سید حمیری و…. را در بیان واقعیات تاریخ تشیع مد نظر قرار نداد. از صدر اسلام تاکنون شعرایی این چنین ، نقشی بسزا در زنده نگاه داشتن فضایل و مصایب اهل بیت بویژه حماسه عظیم کربلا به عهده داشته اند.

همچون محتشم کاشتنی که شعر و ادب را با تاریخ کربلا آمیخته و نقشی بسیار در زنده نگاه داشتن روح تشیع علوی و عظمت حماسه حسینی به عهده داشته است .

در این بخش با تنی چند از شاعران اشعار عاشورایی در خوانسار آشنا می شویم .

ذاکران حسینی

می توان از عظم ترین دستاوردهای نهضت عاشورا، پدیده «وعظ » و «مرثیه خوانی » را به شمار آورد که به توصیه اهل بیت علیهم السلام و به قصد زنده نگهداشتن پیام عاشورا و درس های بزرگ آن حماسه، برپا شده و می شود; منبری به وسعت جهان و در درازای تاریخ، زیرنام مقدس «اباعبدالله الحسین علیه السلام » . که بیان دین و تعظیم شعائر و تکریم اسوه های دین باوری، جهاد و شهادت، از آثار آن است .

پیش کسوت مداحان و مرثیه سرایان اهل بیت، کسانی همچون: فرزدق، دعبل، کمیت، سید حمیری، عبدکوفی و . . . بوده اند .

لباس فاخر مداحی اهل بیت، زیبنده قامت خالص مردانی است که با ایمان، عقیده، عشق و دلدادگی، زبان و حنجره و دل و جان خویش را وقف خاندان عصمت می کنند .

بسیاری از مردم هم از رهگذر مجالس سوگواری و محافل مرثیه خوانی، به شجره طیبه دین، قرآن و عترت وصل می شوند .

این که مردم، جذب مداحان شده اند و می شوند، هم موهبتی عظیم برای آنان است و هم بارسنگین

در این بخش بیو گرافی چندتن از ذاکران حسینی را در شهر خوانسار بیان خواهیم کرد

حسینیه ها

 

حسینیه در ایران و میان شیعیان به طور عموم به جایگاهی گفته می شود که درآن محل ، مراسم روضه خوانی و عزاداری ،مراسم عاشورای حسینی برپا می گردد .

با عنوان حسینیه از دوران صفویه به بعد برخورد می کنیم و دربسیاری از موارد تکیه ها به نام حسینیه نیز خوانده می شوند.

حسینیه ها علاوه بر نقش مذهبی از نظر تزئینی جز آثاری هستند که ارزش های ویژه ای در معماری ایرانی به خود اختصاص داده اند .

این مکان ها از نظر نقش اجتماعی در زندگی مردم روستاها و شهرها کانون های قابل توجهی بوده اند .

این مکان ها هنگام عزاداری بویژه در ماه های محرم و صفر و رمضان به صورت کانون های پر رونق ارتباطی میان مردم در می آمدند .

درخوانسار تعداد ۱۰۶ مسجد و ۴۵ حسینیه و تکیه وجود دارد.اکثر حسینیه ها مجاور مساجد بناگردیده و یا بخشی از ساختمان مساجد در بدو تاسیس به حسینیه اختصاص یافته است .

حسینیه ها اماکنی هستند که جهت برگزاری مراسم سوگواری ، دعا و نیایش دایر شده و معمولا با عناوین مقدس ائمه اطهار و معصومین نامگذاری شده اند . این اماکن در ایام برگزاری مراسم ، با علم و کتل و امثال آنها آذین بندی می شوند

در این بخش با حسینیه های مهم شهر خوانسار بیشتر آشنا می شویم